“Wakker kussen van talenten”

Dat zijn de woorden waar ik afgelopen week verliefd op werd. 4 kleine woorden die voor mezelf veel zijn gaan betekenen en een wereld voor me openden. Ik hoorde ze tijdens de opleiding tot kindertalentenfluisteraar van Luk Dewulf.

Naast dat deze woorden zo mooi klinken houden ze zoveel warmte in.

Het gaat hier niet over het ‘ontdekken’ van talenten zoals in Belgium’s got Talent of het etaleren van je ’talenten’ in Little Big Shots.

Het is waardevoller en veel mooier dan dat.

Even een vraagje om dit te verduidelijken. Stel je voor; je vraagt aan een 8-jarige jongen wat zijn talenten zijn. De kans dat je voetbal, atletiek, drummen of zelfs wiskunde zal horen is redelijk tot reëel. Deze jongen somt op dit moment de activiteiten op waar hij goed in is of waar de andere mensen zeggen dat hij goed in is.

Kinderen vinden het fijn om deze activiteiten op te sommen.

Je ziet ze stralen en glunderen. Andere kinderen ondervinden hier juist problemen. Ofwel sommen ze echt alles wat ze maar kunnen bedenken op, ofwel zeggen ze simpelweg dat ze het niet weten. Maar laten we eerlijk zijn, vinden we het niet allemaal moeilijk om onze talenten te benoemen, omdat stoefen we dan niet te veel? En wat gebeurt er als we worden uitgedaagd op onze talenten? Stel je voor dat we verliezen? We hebben met z’n allen geleerd dat het maar beter is om te zwijgen over onze talenten.

Even terug naar onze kleine jongen. Heb je je al afgevraagd waarom dit kind vindt dat hij goed in voetbal is? Waarom fonkelen zijn ogen als hij het over voetbal heeft en waarom wil hij geen training overslaan?

De ene jongen vindt het fijn om tussen zijn vrienden te zijn. De andere leert zoveel bij elke training. Weer een andere heeft een goed overzicht over het spel. Hij vindt het fijn om zijn medespelers aan te sturen. Stuk voor stuk perfecte redenen om elke zaterdag jou, als ouder uit bed te zetten om taxi te spelen.

Wat heeft dit alles te maken met het wakker kussen van talenten. Alles!

Een talent is een activiteit

• die voor jouw kind vanzelf gaat,
  • waarvan het energie krijgt.
  • Bovendien valt het ook op bij andere mensen.

Drie belangrijke elementen. Laten we ze even overlopen.

1. Het loopt vanzelf

Talenten vallen in hoofdzaak voor zijn eigenaar niet op. We zijn er ons vaak niet van bewust dat we een talent hebben omdat het zo vanzelfsprekend is. We hebben er als het ware nooit moeite voor moeten doen. Een voorbeeldje. Stel je voor dat op je werk het luisterende oor of de klaagmuur bent van je collega’s. Je kent alle relatieproblemen, opvoedingsperikelen, schoonouder-aangelegenheden, … . ’s Avonds vraag je je dan af hoe het komt dat juist jij al deze personen met hun verhalen aantrekt. Waarom jij en niet een andere?

Wel, misschien is het talent ‘vertrouweling’ wel één van je talenten. Een vertrouweling is een persoon die graag naar andere mensen luistert, maar ook de veiligheid geeft zijn het geheim veilig is. Die praatjes aan het koffieapparaat zijn helemaal geen momenten omdat je niet graag werkt. Je bent dan de psycholoog van de firma.

2. Energie

Talenten geven je energie. Als je ze inzet voel je de vreugde in jezelf stromen. Als je ’s avonds na je werk de gesprekken van die dag overloopt en je merkt dat je deze persoon hebt kunnen verder helpen door gewoon te luisteren, komt er spontaan een lach op je gezicht.

Dus, als je goed kan strijken, maar die berg strijk geeft je geen energie, dan heb je geen talent voor strijken. Voor kinderen betekent dit dat ouders, leerkrachten hen zeggen dat ze een talent voor wiskunde of piano hebben. Zolang ze er zelf geen energie uithalen, kan je nog niet spreken over een talent. Deze kinderen hebben hun potentieel nog niet gevonden in deze activiteit of bevinden zich niet in de goede omgeving om hun talent te ontwikkelen.

3. Opmerken door anderen

Omdat we in punt 1 hebben gezien dat een talent in hoofdzaak niet gekend is bij zijn eigenaar, is het aan de omgeving om deze talenten wakker te kussen. Jij als buitenstaander vindt de kwaliteiten van iemand sneller speciaal dan de eigenaar zelf.

Als je baas je aangeeft dat je de psycholoog van het bedrijf bent, voel je dat je gewaardeerd wordt. Je wordt erkend in datgene waar je goed in bent. Vanaf dat moment kan je bewuster en met nog meer energie luisteren naar anderen. Of als dat voetballertje hoorde dat hij echte arendsogen heeft om zo het spel te leiden, zal hij het een volgende keer met nog meer enthousiasme doen. Hij ontdekt wat zijn sterkte is.

De sterkte van het wakker kussen van talenten, mocht ik in mijn eigen praktijk al ervaren. Ik pas het nu standaard toe bij elk kind dat bij me langskomt. En weet je, hoogbegaafde kinderen hebben zoveel talenten dat ze er op regelmatige basis in verloren lopen.

Vorig weekend zat er en jongen van 10 jaar bij me. Hij was de lieveling van de klas, werd door iedereen graag gezien en deed alles perfect voor de leerkracht. Thuis raakte de jongen in de knoop met zichzelf. Zijn zusje was nier langer veilig, zijn ouders kregen te horen wat voor slechte ouders ze wel niet waren. Eigenlijk wilde deze jongen helemaal zo niet zijn, maar hij kon niet anders. Hij paste zich op school constant aan de andere kinderen aan, zodat hij helemaal uitgeput thuiskwam. Hij wist niet langer wie hij was. Het talenteninterview bracht hier een eerste verandering in. Hij ontdekte waar zijn sterktes liggen, omdat hij er echt vrolijk van wordt. Na een uur ging hij met een lach naar huis, want hij had zichzelf een stukje kunnen terugvinden.

Wil je zelf ook aan de slag met die talenten, wacht dan niet langer.

Hierbij 5 tips om het talent bij je kind wakker te kussen:

1. Vraag je kind wat het graag doet.
  2. Vraag het wat het zo blij maakt.
  3. Luister, luister, luister. Stel niet te veel vragen, maar laat je meevoeren op het enthousiasme.
  4. Maak een kunstwerk van dit talent en hang het samen op.
  5. Benoem het talent, elke keer wanneer het zich laat zien. Want weet: “Alles wat je water geeft, groeit!” Dat gaat zeker op voor talenten.
© Tekst Adi van den Brande van Het Lampje | Redactie Alice K. Burridge van Green Writing | Beeld via Unsplash | Stichting Hoogbegaafd!