De vraag kwam of ik een kort stukje over transfer in combinatie met hoogbegaafdheid wil schrijven. Het is 02:30 uur en ik zet mijn laptop wel even aan, van uitstel komt afstel of anders verdrinkt het idee tussen de tig andere projecten en opdrachten tijdens deze voorjaarsvakantie.

Een paar nachten geleden (ja, inderdaad, ik ben nogal nocturnal), had het volgende voorval plaats. Een snurkend 6-jarig kind na eerste les schaken mompelt in zijn slaap:

“Als je een toren op zijn kop zet, is het geen dame. Dus al ga je liegend op je kop staan, dan wordt het nog geen waarheid… Leuke droom joh!”

Voor de mensen minder bekend met schaken: Als je pion aan de overkant komt, mag je die vervangen door een dame, een toren of een loper.

Kort uitgelegd in de context van hoogbegaafdheid betekent dit:

De transfer houdt in dat er betekenis wordt verleend aan een leerprincipe in andere contexten en het toepassen in andere contexten van de geleerde stof dan de context waarin het leerprincipe is toegepast. Hoogbegaafden, dus ook 2E (twice exceptionals: hoogbegaafden met een beperking), hebben het vermogen die transities enorm snel te maken. Dit staat overigens los van de meetbare verwerkingssnelheid zoals die bekend is van IQ test.

Met andere woorden, beperkingen bepalen de transfersnelheid van nieuwe concepten en de mogelijkheden deze toe te passen niet, maar hoogbegaafdheid beïnvloedt de snelheid van transfers wel.

Van Doorn E, Van Loo F, 2013. Basisboek Mediërend leren. Uitgeverij Boom, Amsterdam, Nederland.
Van Doorn E, Van Loo F, 2016. TIBtools. Zet in op de ontwikkeling van cognitieve functies! Instondo, Dordrecht, Nederland.
Webb JT, 2016. Misdiagnosis and dual diagnoses of gifted children and adults. ADHD, Bipolar, OCD, Asperger’s, Depression, and other disorders. 2nd edition. Great Potential Press, Tucson, USA.
Whitley MD, 2001. Bright minds, poor grades. Understanding and motivating your underachieving child. Penguin Putnam Inc., USA.
© Tekst Laura | Redactie Alice K. Burridge van Green Writing | Beeld via Unsplash | Stichting Hoogbegaafd!