Jij zit tegenover mij. Je begint te vertellen. Aanvankelijk aarzelend. Voorzichtig je woorden kiezend. Daarna sneller. Je wilt alles kwijt. Vertelt allerlei details. Die heel goed aangeven hoe jij in elkaar zit. En hoe je je voelt. Je geeft aan dat je het prettig vindt om op deze manier te vertellen. Ik zeg dat ik dat snap en dat ik zie dat het bij je past.

Dan verschuift ons gesprek naar je werkplek. Je vertelt me van alles over de inhoud van jouw vak: financieel adviseur. Ik ben onder de indruk van jouw kennis.

Daarna vertel jij over het probleem dat jij ervaart: jouw collega’s verwachten dat jij je meer laat zien. Jij hebt geprobeerd presentaties te geven. Bij andere afdelingen, bij de directie. Je probeert je meer te mengen in discussies in afdelingsoverleggen. Maar het kost je zoveel energie. Je ziet er van tevoren tegenop. Tijdens zo’n overleg denk je continu koortsachtig na, waardoor je de scherpte niet hebt waar je normaal gesproken blind op kunt vertrouwen. En naderhand vraag je je ernstig af of je je doel hebt behaald. Je krijgt nog niet de indruk dat je zichtbaarder bent.

Daarom stel je mij de vraag: kun je me helpen meer zichtbaar te worden?

Ik stel de vraag terug: waarom wil je dat?

En er ontspon zich een prachtig gesprek. Over verwachtingen ten opzichte van jezelf, en ten opzichte van anderen. En wat mij keer op keer opvalt: het lijkt wel of we in organisaties veel meer belang hechten aan snelle adviezen die wervelend gepresenteerd worden dan aan goed doordachte voorstellen die rustig in elkaar worden gezet.

De vlotte presentator valt hierdoor ook meer op en krijgt sneller kansen om door te groeien. Ondertussen zie ik mensen met ontzettend veel talenten die niet of nauwelijks gezien worden. En daardoor die mogelijkheden niet krijgen. Nog los van de vraag ‘wat is doorgroeien’? In mijn ogen is opklimmen in hiërarchie echt niet de enige mogelijkheid.

Zouden we wat meer stil kunnen staan bij de synergie van diversiteit?

Als we oog hebben voor álle talenten, dan voelt iedereen zich gezien. En dat is wat mij betreft een basisvoorwaarde om tot zichtbare resultaten te komen. Dan ben je als organisatie zichtbaar.

© Tekst Ingeborg de Keizer van Eigen Meerwaarde | Redactie Alice K. Burridge van Green Writing | Beeld Corrie Grupstra van Byldwurk | Stichting Hoogbegaafd!