Om lid te worden van de Facebookgroepen van Stichting Hoogbegaafd! moet je een aantal vragen invullen. De eerste vraag van de groep Hoogbegaafd! Volwassenen die ik beheer is:

Ben je een (vermoedelijk) hoogbegaafde?

Er is één keer iemand geweest die daar invulde:

“Nee, maar ik wil het wel worden.”

Dat verdient de originaliteitsprijs, want het is nog steeds de enige keer dat ik zo’n antwoord las en daarom moesten we ook wel even glimlachen. Nu zijn wij ervan overtuigd dat je als hoogbegaafde geboren wordt, maar deze reactie zette mij toch aan het denken. Kan je echt geen hoogbegaafde worden? En als je dat wel zou kunnen worden, hoe zou dat er dan uitzien? Het heeft even geduurd, maar vervolgens kwam ik op het volgende stappenplan, gebaseerd op het stereotype hoogbegaafde. Heerlijk fout, maar even leuk stereotypen. Met twee toetsenborden, voor elke hand één. Komt ie dan hé…

1. Maak woordgrappen

Maak veel woordgrappen. Hoogbegaafden kunnen teksten erg letterlijk opvatten en maken daarom ook graag grappen over woorden. Bijvoorbeeld: als iemand tegen je zegt: “Suus, maak je niet druk, ik sta achter je.” Kijk dan achter je en reageer verbaasd als je daar niemand ziet staan en leg je gesprekspartner vervolgens uitvoerig uit dat hij niet achter je staat, maar voor je, of naast je, of misschien zit hij en staat hij niet eens.

2. Stel vragen

Stel veel vragen! Met stipt op nummer 1: ‘Waarom?’, op de voet gevolgd door: ‘Hoezo?’ en: ‘Hoe werkt dat?’ Als je ziet dat je gesprekspartner een beetje ongemakkelijk wordt van al die vragen, trek je er niks van aan, blijf vooral dóórvragen tot je geen vragen meer kunt bedenken. Hoogbegaafden willen immers het naadje van de kous weten.

3. Zie beren op de weg

Als je een cake wilt bakken voor de volgende hoogbegaafdenmeeting, koop dan niet slechts één pak cakemix in de winkel, maar houd er rekening mee dat de cake kan mislukken en koop er twee, of nee drie, want die tweede kan ook mislukken en misschien is vier dan beter. Weet je, koop gewoon de hele winkelvoorraad cakemix op plus alle eieren en boter en bel ondertussen je moeder om te vragen of je haar oven mag gebruiken om een cake in te bakken, voor het geval die van jou het begeeft. Hoogbegaafden zien immers veel beren op de weg en zijn vaker faalangstig.

4. Wees nieuwsgierig

Als je iets verkeerd aanpakt en iemand spreekt je erop aan, zeg dan dat je het wel weet, maar dat je gewoon nieuwsgierig bent en wilde uitproberen of het zo ook kan. Hoogbegaafden zijn immers nieuwsgierige, ‘out of the box’ denkers en willen daarom van alles uitproberen. Ook al lijkt het op het eerste gezicht nog zo vreemd.

5. Wees verstrooid

Als je het in een discussie niet meer bij kunt benen met argumenteren of je doet iets anders wat dom overkomt, zeg dan dat daar jouw discrepantie ligt of dat je last hebt van verstrooidheid. Hoogbegaafden zijn veelal bekend met discrepanties, wat inhoudt dat ze niet op alle punten even intelligent zijn.

6. Lees de relativiteitstheorie

Wil je echt indruk maken? Lees alles over de relativiteitstheorie van Einstein. Wanneer je de stof echter te taai vindt, kan je altijd nog roepen dat deze inmiddels achterhaald is.

7. Wees de eerste met het juiste antwoord

Het grootste probleem waarmee je misschien door de mand valt is kennis. De gemiddelde hoogbegaafde bezit een schat aan kennis. Gelukkig hebben we tegenwoordig ‘Google’. Volg een cursus ‘zoekmachines gebruiken’ en zorg dat je de snelste internetverbinding krijgt die er is, zodat je alle antwoorden binnen een mum van tijd op kan zoeken en dus altijd de eerste bent met het juiste antwoord.

Dit is natuurlijk niet serieus, maar een grap 😉. Nu nog even serieus, want leg me eens uit, waarom zou je iemand willen worden die je niet bent? Waarom ben je niet tevreden met wie je bent? Iets waar veel hoogbegaafden al hun hele leven lang mee worstelen. Aanpassen tot ze er doodziek van worden. Zichzelf ontkennen en verloochenen. Waarom zou je dat willen? Waarom zou je iemand anders willen zijn? Je bent goed zoals je bent. Misschien ben je creatief, misschien ben je muzikaal, misschien ben je lang en misschien wel intelligent, maar sowieso ben je wel heel leuk en misschien heb je ook nog veel talent en wellicht ben jij net die ene heel speciale voor die ene bijzondere vent. Misschien ben je niet gelukkig met jezelf, misschien denk je dat alles beter wordt, als je maar iemand anders bent. Geloof me, dat is juist de gemiddelde hoogbegaafde bekend.

Ooit schreef ik de volgende woorden:

“Waar jij het beste in kunt worden, is jezelf zijn. Niemand wordt ooit zo goed in zijn wie jij bent als jijzelf.”

Hier is veel aan voorafgegaan, veel wat ik anderen niet toewens.

Dat is wat jouw streven nu ook moet zijn. Dat is wat mijn streven nog steeds moet zijn. Dat is wat ieders streven moet zijn. Dit leven, een zoektocht naar wie jij bent. Het uitdiepen van jezelf. Het accepteren van jezelf en het leren omgaan met jezelf. Het leren omgaan en accepteren van je minder leuke kwaliteiten, want die horen ook bij jou. Ze maken jou wie jij bent en ze mogen er zijn. Er komen geen goede kwaliteiten zonder minder goede kwaliteiten. Er komen geen mooie en blije dagen zonder donkere en sombere dagen.

Pas dan zal je leren om al je leuke kwaliteiten te zien, er trots op te zijn en iets mee te doen. Dat is wat jou zo bijzonder maakt, en leuk. Dat is waarom jij zo speciaal en uniek bent en waarom de mensen om je heen houden van ‘jou’, want er is maar één ‘jou’ en dat is iets om trots op te zijn.

© Tekst Martine van der Reijden | Redactie Alice K. Burridge van Green Writing | Beeld Corrie Grupstra van Byldwurk | Stichting Hoogbegaafd!