Afgelopen weekend vond in Rijksmuseum Boerhaave in Leiden de jaarlijkse uitreiking van de Mensa Fonds Awards plaats en natuurlijk waren wij (bestuursleden Erik van der Kroft, Sonsoles Alonso en Martin van Elmpt) erbij. De Awards hadden dit jaar een nieuwe opzet gekregen en bestonden uit drie aparte categorieën; een Publieks Award waarvoor iedereen kon stemmen, een Uitblinker Award waarvoor de jury drie mensen had genomineerd en zij zelf ook de winnaar aanwees, en een speciale award, een soort oeuvreprijs: de Impact Award.

In een goedgevulde zaal van het museum werden de genomineerden uitgebreid voorgesteld, waarna per categorie de winnaars bekend werden gemaakt. De Uitblinker Award ging naar Kathleen Venderickx, hoogleraar hoogbegaafdheid aan de universiteit van Hasselt en bestuurder bij Exentra, een expertisecentrum rond hoogbegaafdheid in België. Zij heeft ook een achtergrond in de topsport en maakte de vergelijking met hoe wij mensen met een sporttalent breed faciliteren, ondersteunen en aanmoedigen terwijl wij talenten binnen het onderwijs, snelle denkers en snelle leerlingen die ondersteuning en aanmoediging onthouden en tegenwerken. In het gesprek dat we achteraf met haar voerden sprak zij vooral ook over het verschil dat ze waarneemt met betrekking tot hoogbegaafdheid tussen Nederland en België; de aandacht voor hoogbegaafdheid loopt in Nederland voorop. Natuurlijk hebben we haar gewezen op onze omvangrijke online community in Vlaanderen.

De publieksprijs ging naar Dynamo Tech Playgrounds. Voor sportende kinderen zijn er verschillende trapveldjes waar je kunt voetballen of basketballen, maar wat nu als je belangstelling hebt voor techniek, waar kun je dan naartoe? Met je laptop onder je arm kun je dan in Eindhoven naar een ’trapveldje’ waar jonge onderzoekers en uitvinders hun gang kunnen gaan, een initiatief waarin wordt samengewerkt door bedrijven, onderwijsinstellingen en de gemeente Eindhoven. In teams werken aan projecten, niet gebaseerd op leeftijd, maar op kennis en kunde; het klinkt als muziek in de oren.

De speciale Impact Award ging naar Robbert Dijkgraaf, die we kennen van zijn colleges bij DWDD, zijn columns voor NRC en zijn werk binnen de theoretische natuurkunde. Aansluitend aan de prijsuitreiking hield hij voor een geboeid luisterende zaal een inspirerend en gloedvol betoog over (hoog)begaafdheid, verbeelding en wetenschap. Uit het juryrapport:

“Mede door zijn inspanningen is het cool geworden om heel slim en nieuwsgierig te zijn”.

En daardoor een ambassadeur voor hoogbegaafden en een terechte winnaar van de Mensa Fonds Impact Award.

Opening door Grethe van Geffen, de bestuursvoorzitter van Stichting Mensa Fonds

Lezing van Robbert Dijkgraaf

Robbert Dijkgraaf ontvangt de Impact Award

Wij steunen jou. Steun jij ons ook?

NU DONEREN

© Tekst Erik | Redactie Alice K. Burridge van Green Writing | Beeld Ruud Waij, Martin van Elmpt, Sonsoles Alonso, Erik | Stichting Hoogbegaafd!