Op donderdag 31 oktober organiseerde het Landelijk Netwerk HB-HO een studiedag in Zwolle, waar ik namens Stichting Hoogbegaafd! bij aanwezig mocht zijn. Wat een leuke dag! De dag werd goed bezocht door docenten, onderwijskundigen en studiebegeleiders vanuit heel Nederland die een dag lang het onderwerp hoogbegaafdheid kwamen bespreken en vooral ook de noodzaak en mogelijkheden om in het Hoger Onderwijs deze groep (veel) beter te begrijpen en begeleiden.

De dag werd geopend door Erik Arbores, die inspirerend vertelde wat zijn hoogbegaafdheid voor hem betekent en hoe hij zich met hulp van ouders en scholen tot aan zijn studietijd goed kon ontplooien, maar dat hij als student toch in een stramien terechtkwam dat voor hem niet werkte en waarin geen flexibiliteit zat om hem tegemoet te komen. Een goede opening voor deze dag.

In verschillende interactieve workshops kwam een aantal onderwerpen aan bod, waarbij het vooral fijn was dat de groepjes niet te groot waren en er ruim de tijd was om dingen goed te bespreken. Het was duidelijk dat er veel vragen, ervaringen, ideeĂ«n en ook frustraties zijn en dat dit soort bijeenkomsten heel hard nodig zijn. Goed dat er bij deze aanwezige “pioniers” in hoogbegaafdheid in het Hoger Onderwijs veel animo en energie was om hier in de komende maanden en jaren mee aan de slag te gaan. Er is veel werk te verzetten. En mooi dat iedereen ook heel open staat om hier zo veel mogelijk in samen te werken.

Er was veel positieve energie en de organisatie en sprekers hebben een geweldige dag neergezet. Het Landelijk Netwerk HB-HO bestaat nog maar kort, maar het bestuur van zes enthousiaste vrouwen is duidelijk goed op elkaar ingespeeld. Ik zie, ook namens de Stichting hoogbegaafd, erg uit naar een verdere toekomstige samenwerking.

Wij steunen jou. Steun jij ons ook?

NU DONEREN

© Tekst Martin van Elmpt van Ze Leve Hoog | Redactie Alice K. Burridge van Green Writing | Beeld Landelijk Netwerk HB-HO | Stichting Hoogbegaafd!