Hoogbegaafde kinderen
E-magazine over hoogbegaafde en uitzonderlijk hoogbegaafde kinderen en jongeren
Autonoom, nieuwsgierig en gedreven
au·to·no·mie (de; v) 1 zelfbestuur 2 zelfstandigheid Toen onze dochter anderhalf jaar oud was liet ze al duidelijk merken dat ze een grote behoefte had aan autonomie. Zelluf! Het was een snikhete dag op een camping in Zuid-Frankrijk. Na een ochtend vol zwemplezier en een boterhammetje was het tijd voor het middagdutje van onze dochter. En van papa en mama trouwens ook. De relaxstoel in de schaduw en het dikke boek waar ik nog niet aan toe was gekomen riepen mijn naam. Het was ook thuis iedere dag een uitdaging om onze dochter tussen de middag in haar bed te krijgen [...]
Hoogbegaafd kind: “Ik weet niet meer wie ik ben…”
Een recente uitspraak van mijn zoontje maakte me verdrietig en voegt toe aan de zorgen die ik heb omtrent hoe er met hoogbegaafden 'omgegaan wordt', en dan vooral met (uitzonderlijk) hoogbegaafde kinderen. Mijn zoontje, nu twaalf jaar, trekt het zich heel erg aan hoe 'anderen' over hem (zouden kunnen) denken. Om hem te overreden dat hij vooral gewoon zichzelf moet zijn, gebruikte ik deze keer de volgende tekst: Dezelfde eigenschappen die je geliefd maken, kunnen tegelijkertijd de eigenschappen zijn waardoor iemand je niet mag en het is onmogelijk om door iederéén altijd aardig gevonden te worden. Maak je nu alsjeblieft [...]
Passend onderwijs: in belang van het kind of de samenleving?
De Tweede Kamer heeft recentelijk gedebatteerd over passend onderwijs. In dat debat is de term hoogbegaafd zeker 43 keer gevallen. En dat komt met name door de inbreng van de VVD. Deze politieke aandacht voor hoogbegaafdheid is al een winst op zich. Maar er is een nuance in het politieke debat die ik graag even wil uitlichten. De VVD onderbouwt het passend onderwijs voor hoogbegaafden met name vanuit het belang van het kind. Er was echter ook een moment dat het VVD-Kamerlid het belang van de samenleving als onderbouwing gebruikte voor het passend onderwijs voor hoogbegaafden: En ik zie dat [...]
‘Ongewoon’
Van de redactie: Guido's verhaal werd vrij onverwacht op maandag 9 november in iets andere vorm in De Volkskrant geplaatst, die daarmee het recht van eerste publicatie had. Wij zouden het eigenlijk al eerder op onze website publiceren en doen dat nu, iets later, alsnog. Stichting Hoogbegaafd! is ontzettend blij dat het onderwerp via De Volkskrant veel extra aandacht heeft gekregen. Laten we met zijn allen hoogbegaafdheid onder de aandacht blijven brengen. Als jochie van vijf op een doorsneeschool ergens in een doorsneestad schreef ik mijn eerste verhaal. Onderwerp: de schoolreis naar Artis van de dag ervoor. De hele beleving [...]
Hoogbegaafden verdoemd door eigen vooroordelen?
Een tijdje terug reageerde er iemand op een van mijn columns met een opmerking in de trant van: Hoogbegaafden creëren zèlf de vooroordelen over hoogbegaafdheid. Uiteraard gaf dat stof tot nadenken. Toch kwam ik tot conclusie dat deze uitspraak niet echt eerlijk is. Het was interessant dat de uitspraak werd gedaan door een hoogbegaafdencoach, waaruit ik opmaak dat er hoogbegaafden zijn die bepaalde vooroordelen als drukkend ervaren. En dat terwijl ze zelf voelen of zeggen niet te voldoen aan 'dat beeld', of zichzelf verkeerde dingen toeschrijven wat betreft hun zelfbeeld. Mooier is waarschijnlijk nog dat betreffende coach er dus met [...]
Help?! Zie je mij?
Daar zit je dan als kind, weer verloren en zielsalleen in de klas. Weer een jaar zonder uitdaging en zonder de juiste prikkels. Atijd weer de vreemde eend in de bijt. Je klasgenootjes zien en merken dat je anders bent, anders denkt, waardoor je eigenlijk geen vrienden hebt. Je maakt hersenloos je verplichte taken; je luistert naar wat de meester of juf vertelt, doch drijven je gedachtes weg. Je bent een roepende in de woestijn, school brengt geen vreugde, iets leren doe je niet zozeer. De verveling en het gebrek aan uitdaging zorgen dat het je steeds meer tijd en [...]
Terug naar school voor hoogbegaafde kinderen
Er is een kogel is door de kerk: de basisschoolkinderen moeten weer naar school. Voor veel kinderen is dit goed nieuws. Ze missen hun vriendjes en vriendinnetjes, worden thuis zo langzamerhand een beetje gaar en het is zéker goed nieuws voor kinderen die het thuis moeilijk hebben! Uit de hoogbegaafdenhoek krijg ik echter ook andere geluiden… Menig hoogbegaafd kind is niet happy op school en thuis ging het nu net een wonderbaarlijk stuk beter met ze. Maar worden ze weer teruggedrongen in het 'standaard stramien' (voor zover je dat in deze tijd standaard kunt noemen). Ik zag dit ook thuis [...]
Het failliet van het Nederlandse onderwijssysteem
En dan het nieuws van vandaag: Het Nederlandse onderwijssysteem is failliet. Er moet een curator worden aangesteld en misschien is er een doorstart mogelijk, maar zo verder gaan kan niet meer. De kosten waren al tijden hoger dan de baten, en de schulden konden al lang niet meer worden ingelost. Ja, je leest het goed. Het systeem is failliet. Wat mij is opgevallen de laatste jaren is dat het Nederlandse onderwijssysteem probeert om van jonge, unieke individuen, elk met hun eigen talenten, smakeloze eenheidsworst te maken. In plaats van te streven naar maximale ontplooiing van eenieder lijkt het systeem, dat [...]
Thuisonderwijs, hoe dan?
En toen gebeurde het… Door een nasty virus zat de wereld ineens thuis… Iedereen werd en wordt gedwongen om hun creativiteit (verder) te ontwikkelen, om met deze situatie om te kunnen gaan. Mensen die buitenshuis werken moesten zo mogelijk een manier vinden om vanuit huis te werken en kinderen zijn thuis van school. Het vergt nogal wat. Van bedrijven en medewerkers, maar zeker ook van degenen die ouder zijn van een jong kind. Scholen koortsig op zoek naar manieren om toch les te kunnen geven, bedrijven om tóch samen te werken en dóór te werken, zij het op afstand en [...]
Aan de ouders van hoogbegaafde kinderen,
Je strijdt hard voor je kind, net als ik, om het (zwaarwegend) belang van passend onderwijs aan te tonen. Je hebt er alles voor over om je kind(eren) gelukkig te zien. Je hebt vele gesprekken met school en andere mensen om maar duidelijk te maken hoe je kind in elkaar zit, wat hij/zij nodig heeft en dat hij echt ónderprikkeld, maar soms ook gewoon even overprikkeld is. Je verhuist misschien zelfs voor ‘de beste school' en zoekt een coach, psycholoog of orthopedagoog, of begint zelf met een studie om hoogbegaafde kinderen te begeleiden, óf je zoekt het nog hogerop om [...]
Jouw tijd
Jij worstelt zo met je anders zijn Jouw verdriet doet me zoveel pijn Je hebt zoveel talent Dat je zelf alleen niet meer herkent Jij vindt jezelf waardeloos Je bent zo boos Waar is je blijheid gebleven? Je oneindige nieuwsgierigheid? Je was altijd zo gedreven Werd door elke ontdekking verblijd Je hebt geprobeerd je aan te passen aan de rest Keer op keer een soort test Je hebt gemerkt dat je echt anders bent En dat je jezelf wat dat betreft steeds beter kent Daarmee omgaan is de volgende uitdaging En dat is een heel ding “Ik wil gewoon zijn [...]
Iedere dag hoogbegaafd
De Week van de Hoogbegaafdheid Een week volledig in het teken van hoogbegaafd zijn. Hoe fijn is dat? Dat er aandacht is voor deze prachtige eigenschap, kwaliteit, manier van zijn? Toen ik het er met mijn zoon over had, dacht hij dat ik een grapje maakte. "De week van de Hoogbegaafdheid, echt? Hoezo een week voor de hoogbegaafdheid? Voor mij is iedere dag hoogbegaafd." Hard nodig Maar blijkbaar is het nodig. Net als Internationale Vrouwendag nog steeds nodig is. Maar dat is weer een heel andere discussie. Wat is de reden dat we een week besteden aan het hoogbegaafd zijn? [...]