ZIEK VAN SCHOOL

HOOGBEGAAFDE JONGEREN IN DEBAT MET POLITICI ZORG EN ONDERWIJS OVER DE GEVOLGEN VAN NIET-PASSEND ONDERWIJS

Op vrijdag 1 oktober 2021 organiseert de Werkgroep Onderwijs samen met de Broedplaats Jongeren van Stichting Hoogbegaafd! vanaf 15.30 het live event Samen Debatteren – Ziek van School in de raadszaal van de gemeenteraad van Amersfoort. Dit evenement zal live online te volgen zijn. Tijdens dit evenement gaan hoogbegaafde kinderen en jongeren samen debatteren met Tweede Kamerleden die zorg en onderwijs als portefeuille hebben. We gaan in op de problematiek rondom ziek worden van school.

Tijdens dit debat willen de kinderen en jongeren de politici vertellen welke impact de niet-passendheid van het onderwijs op hun welzijn heeft, zowel mentaal als fysiek. En welke, vaak levensbepalende, ernstige gevolgen dit heeft op hun leven en het gezinsleven. Veel hoogbegaafde kinderen worden namelijk geestelijk en/of fysiek ziek van school door het ontbreken van onderwijs dat aansluit bij hun ontwikkel-, leer- en ondersteuningsbehoeften. De kinderen en jongeren hebben hier al het nodige in meegemaakt en willen graag meedenken en -praten over oplossingen die moeten leiden tot passend onderwijs én goede, aansluitende zorg.

Wij hebben tijdens dit debat de ondersteuning van enkele experts, zodat de verhalen en ervaringen van de kinderen en jongeren ook wetenschappelijk geduid en ondersteund worden. Bijzonder hoogleraar Begaafdheid Anouke Bakx zal ingaan op de leerbehoeften van hoogbegaafde kinderen, wat er nodig is en wat er gebeurt met een kind wanneer daar niet aan voldaan wordt. Bijzonder hoogleraar Identification, Support and Counseling of Talent Lianne Hoogeveen geeft tijdens het debat haar wetenschappelijke kijk op de zorg die kinderen nodig hebben als ze ziek worden van school.

De kinderen en jongeren praten met de politici rondom de volgende vragen tijdens Ziek van school:

• Wat kunt u als politicus doen voor deze kinderen en jongeren, zodat niet morgen, maar vandáág een stap wordt gezet naar meer levensgeluk, goede zorg en welzijn, én een betere leef-, ontwikkel- en leeromgeving met de juiste ondersteuning in het onderwijs?
  • Hoe kunt u ervoor zorgen dat er gedurende de komende regeerperiode structureel, gedegen en weloverwogen beleid op dit onderwerp wordt gevoerd?

Tweede Kamerlid Mariëlle Paul (VVD) zal deelnemen aan dit debat, meer informatie zal na het zomerreces volgen.

Live zijn er een beperkt aantal plaatsen in de raadszaal beschikbaar. Deze worden uitsluitend op uitnodiging gevuld.

Online is het debat live te volgen, hierover volgt meer informatie. Er wordt verslag uitgebracht van het evenement en er komt een terugblikkende compilatie.

Voor meer informatie kun je contact opnemen met: Marije Miltenburg, Secretaris van Stichting Hoogbegaafd! en coördinator Werkgroep Onderwijs: werkgroeponderwijs@stichtinghoogbegaafd.nl.

Om de live-link en de terugkijklink te ontvangen, schrijf je je tijdig in voor onze nieuwsbrief voor ouders van hoogbegaafde kinderen. >

Doneer nu om dit evenement mogelijk te maken. >

Nu delen en meer mensen bereiken:

Ga naar de bovenkant