TUSSEN PLICHT EN PRAKTIJK

HOOGBEGAAFDE JONGEREN IN DEBAT MET DE POLITICI VAN DE TOEKOMST OVER PASSEND ONDERWIJS

Op 16 april 2021 organiseert Stichting Hoogbegaafd! vanaf 16:00 uur het online event Tussen plicht en praktijk. In dit debat gaan hoogbegaafde kinderen en jongeren in gesprek met de politici van de toekomst over passend onderwijs aan hoogbegaafden. Zij willen laten zien en horen wat er allemaal niet goed gaat, voor welk leed dit dagelijks zorgt en de politiek doordringen van de noodzaak om nú actie te ondernemen. De kinderen en jongeren hebben de nodige ervaring en willen graag meedenken en -praten over oplossingen richting passend onderwijs én passende zorg, omdat het onderwijs nu niet voldoet aan hun ontwikkel-, leer- en ondersteuningsbehoefte.

Dit debat is een samenwerking tussen Stichting Hoogbegaafd!, tv-presentator Filemon Wesselink, Fabian Leijten (directeur van Digibende) en Stichting Wijzer Dankzij. Vooraf heeft Filemon verschillende kinderen en jongeren geïnterviewd over hun onderwijservaringen. Naast deze interviews vertellen ook hoogbegaafde families hun verhaal. Zij hebben generatie op generatie met het onderwijs en hun ontwikkel-, leer- en ondersteuningsbehoefte daarin geworsteld, met vastlopen, ziek worden en beschadigd raken tot gevolg.

Tweede Kamer-politici Lisa Westerveld (GroenLinks), Rudmer Heerema (VVD) en Sylvana Simons (BIJ1) hebben namens hun partijen aangegeven aanwezig te zullen zijn bij het debat. Tijdens het evenement worden ons manifest en de door ons verzamelde ervaringsverhalen aan hen aangeboden.

Vanwege de digitale omgeving is een beperkt aantal plekken beschikbaar voor de pers om het debat live te volgen. Wij zien een belangrijke rol voor de media in beeldvorming rondom hoogbegaafdheid en het documenteren van deze ontwikkelingen rondom passend onderwijs voor hoogbegaafde kinderen en jongeren. Daarom zijn er plaatsen beschikbaar voor de pers.

De overige plaatsen worden uitsluitend op uitnodiging gevuld. Het zal gaan om enkele andere non-profitorganisaties die zich bezighouden met hoogbegaafde kinderen en onderwijs alsook om enkele direct betrokkenen.

Er wordt verslag uitgebracht van het evenement en er komt een terugblikkende compilatie.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Marije Miltenburg, Secretaris van Stichting Hoogbegaafd! en coördinator Werkgroep Onderwijs: werkgroeponderwijs@stichtinghoogbegaafd.nl

Wij steunen jou. Steun jij ons ook?

NU DONEREN

Nu delen en meer mensen bereiken:

Ga naar de bovenkant