PRAKTIJK

Deze boeken zijn geïnformeerd door de begeleidingspraktijk van hoogbegaafden. Ze zijn veelal geschreven door psychologen, coaches en andere begeleiders van hoogbegaafden.

2022: Hoogbegaafdheid. Emotionele ontwikkeling bij kinderen en (jong)volwassenen

Dit boek geeft aankomende en ervaren professionals in de jeugd-GGZ nieuwe inzichten en praktische handvatten voor hun werk met hoogbegaafde cliënten. Niet het label hoogbegaafdheid staat centraal, maar de emotionele ontwikkeling van kinderen en (jong)volwassenen met een hoog ontwikkelingspotentieel. Een risicofactor in hun psychosociale ontwikkeling is het ervaren van een mismatch met hun omgeving. Het boek geeft handvatten om juist het omgekeerde te bereiken.

2022: Hoogbegaafde hulpzoekers. Wanneer je er zelf niet uitkomt

Hoogbegaafde cliënten die hulp zoeken in de GGZ, krijgen niet altijd de hulp die bij hen past. Er is weinig kennis van en ervaring met hoogbegaafdheid in de GGZ. De hoogbegaafde hulpzoekers modderen voort en hebben veel vragen. Wat hebben hoogbegaafdheid en psychische problemen met elkaar te maken? Welke diagnoses en misdiagnoses komen bij hoogbegaafden voor? Waarom begrijpt mijn hulpverlener me niet? Ben ik de enige die hier last van heeft?

Door |2022-09-16T19:23:08+02:00januari 1st, 2022|Tags: |0 Reacties

2021: Hoogbegaafd in praktijk. Het versterken van persoonlijk leiderschap bij hoogbegaafde volwassenen

Veel hoogbegaafde volwassenen zijn in hun jeugd niet als hoogbegaafd herkend. Simpelweg omdat de kennis van hoogbegaafdheid niet bestond of voorhanden was. Velen ervaren uitdagingen in de omgang met anderen én met zichzelf. Hoe leren zij hun potentie te erkennen en te ontwikkelen in een wereld die hen zelden begrijpt?

Door |2022-09-16T12:03:49+02:00december 1st, 2021|Tags: |0 Reacties

2021: Hoe dan!? Pakkend onderwijs voor begaafde leerlingen

Het afstemmen van onderwijs op begaafde leerlingen is geen luxe interventie, maar een verbeteringsslag van de kwaliteit van het onderwijs aan je hele school. In elk hoofdstuk komen onderwijsprofessionals aan het woord die ieder vanuit hun eigen perspectief en hun eigen organisatie bespreken hoe zij onderwijs aan begaafde leerlingen in de praktijk handen en voeten geven.

Door |2022-09-16T19:11:26+02:00augustus 1st, 2021|Tags: |0 Reacties

2021: Alle leerlingen bij de les. Voorkom vastlopen van moeilijk en makkelijk lerenden

Moeilijk en (zeer) makkelijk lerende kinderen lopen in het onderwijs vaak vast. Zij ontwikkelen leer- en/of gedragsproblemen omdat hun onderwijsbehoefte sterk verschilt van gemiddeld lerende leerlingen. Als het onderwijs wordt aangepast aan hun leerbehoeften, nemen de problemen vaak sterk af en verdwijnen soms helemaal. Dit boek biedt handvatten voor de leraar en laat je aan de hand van casussen zien wat je in de les kunt doen met je leerling.

Door |2022-09-16T19:17:23+02:00augustus 1st, 2021|Tags: |0 Reacties

2021: Een intense reis

Een intense reis is het verhaal van een moeder wiens hoogbegaafde zoon met schooltrauma is uitgevallen op het basisonderwijs en hierdoor één van de vele duizenden thuiszitters werd die Nederland rijk is. Marije Hofland beschrijft wat het betekent om hoogbegaafd te zijn en waar zij als gezin tegenaan liepen in hun zoektocht naar passend onderwijs, zelfacceptatie, hulp en het herstel van een schooltrauma.

Door |2022-09-15T17:48:13+02:00juli 1st, 2021|Tags: |0 Reacties

2021: Basisboek hoogbegaafde adolescenten. De theorie en de praktijk

Basisboek hoogbegaafde adolescenten – de theorie in de praktijk levert een bijdrage aan een beter begrip van deze specifieke jongeren. Vanuit de verschillende invalshoeken komen we tot een plan voor en met de hoogbegaafde adolescent. Het boek is een praktische uitwerking van het paradigma: ‘één gezin - één plan’. Het is een gids voor ouders, docenten, hulpverleners en anderen die met hoogbegaafde adolescenten te maken hebben. Maar ook de adolescent zelf zal veel (h)erkenning vinden in dit boek.

Door |2022-09-16T16:38:03+02:00februari 1st, 2021|Tags: |0 Reacties

2020: Introvert leiderschap. De stille kracht van de introverte leider

Introversie en leiderschap worden meestal niet direct aan elkaar gekoppeld. En dat is een gemiste kans. Voor de introverte man of vrouw die zo minder makkelijk carrièrestappen zet. En voor de organisatie omdat een introvert unieke en heel waardevolle leiderschapseigenschappen heeft.

Door |2022-09-15T20:10:31+02:00november 1st, 2020|Tags: |0 Reacties

2020: Dat werkt anders. Meer rust en ruimte voor medewerkers en leidinggevenden

Als we rouwen en verdriet hebben, hebben we geen nood aan een vermanend vingertje, aan clichés, aan opmerkingen dat we ons verlies moeten verwerken, loslaten of een plaats geven. Er wordt van ons verwacht dat er binnen zo kort mogelijke tijd een eindpunt komt aan onze rouw, dat het overgaat. In de praktijk blijkt dat we net niet loslaten maar een zoektocht starten naar een andere vorm van vasthouden of verbinden.

Door |2022-09-15T20:12:27+02:00november 1st, 2020|Tags: |0 Reacties

2020: Intens, authentiek en vrij. Hoogbegaafd in deze wereld

Durven we die diversiteit echt aan? Intens, authentiek en vrij schetst breed wat hoogbegaafd zijn betekent. Het laat je inzien dat het niet alleen om verrijking en verdieping gaat, maar dat opvoeding en begeleiding van hoogbegaafde en uitzonderlijk begaafde kinderen veel dieper gaat en breder is dan dat.

Ga naar de bovenkant