Op het symposium van Stichting Hoogbegaafd! in 2019 vroeg ik één van de sprekers wat zijn belangrijkste tip zou zijn voor iemand die sinds kort bewust met zijn/haar HB probeert om te gaan. “Verbinding”, zei hij, “vorm een groep met andere hoogbegaafden, al zijn het er maar 2 of 3”.

Via de WhatsAppgroepen van Stichting Hoogbegaafd! kwam ik in een groep terecht waar ik me ontzettend thuis voel. Waar ik totaal mezelf kan zijn. Waar communiceren geen energie kost. Waar ik niks hoef te ‘vertalen’ en waar ik me begrepen en geaccepteerd voel. En dat is zo belangrijk. Je niet begrepen voelen kan een gevoel van eenzaamheid veroorzaken. Een groep als deze maakt dat je je verbonden voelt met andere mensen. En dat is iets wat ik lange tijd gemist heb in sociale interacties. Ik kijk elke keer uit naar onze meetings. Op dit moment nog via Zoom, maar ik kan niet wachten om iedereen ‘live’ te ontmoeten.